جنگ گاز، در خدمت انحراف اذهان عمومی از حمله اسرائیل به غزّه
برگردان: ا. م. شیزلی برگردان: ا. م. شیزلی

ی. ای. کاپئشف(E. I. KAPYSHEV)

عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه،

صدر کمیته بین المللی افسران اتحاد شوروی

 

صنایع نفت و گاز که با همّت خلقهای کشور کثیرالمله اتحاد شوروی سازماندهی شده و عامل مطمئنی در رشد و توسعه صنایع تولیدی و کشاورزی بود، با صدور گاز از طریق شاه لوله «دوستی» به خارج، صندوق ذخیره طلائی- ارزی کشور را که در جهت تأمین رفاه عمومی خلقهای شوروی، توسعه علم، تحصیل، فرهنگ و تقویت قدرت دفاعی کشور بکار گرفته می شد، پر می کرد.

خائنان با تجزیه جنایتکارانه اتحاد جماهیر شوروی و تشکیل "اتحاد جمهوریهای مستقل"، مجتمع های اقتصاد واحد خلقی را که امکانات رشد و شکوفائی مستقل هریک از جمهوریهای اتحاد شوروی سابق را تأمین می کرد، تخریب کردند. منطق بسیار ساده و معمولی حکایت از آن داشت که دستیابی به اتحاد خلقها در چهارچوب "اتحاد جمهوریهای مستقل"، بدون وجود زیربنای محکم اقتصادی، پیش از همه، بدون حفظ مالکیت خلقی بر منابع و ثروتهای طبیعی درهمه جمهوریها، ممکن نیست. هیچ مانعی تعیین قیمت واحد برای نفت و گاز مورد نیاز نهادهای اقتصادی و فروش آن به دیگر کشورها با قیمت جهانی از طرف "اتحاد جمهوریهای مستقل"، وجود نداشت. اما خائنان و تخریب کنندگان اتحاد شوروی، با تغییر مالکیت بر ثروتها، بگونه دیگری می اندیشیدند. آنها می گفتند:. دوستی مان دوستی، پولمان جدا (ضرب المثل خودمان؛ «حساب حساب،  کاکا برادر»).

سپس با خصوصی سازی، بعبارت درست تر، با دزدیدن معادن گاز روسیه، «گازپروم» و نمایندگان آن در حاکمیت روسیه، از تجارت آن بمنظور تأمین سود کلانهای(Clans) گازی و شانتاژ دولتهای خلقهای برادر، مثل، مولداوی و بلاروس که پایبندی خود به سوسیالیسم را نشان می دهند، استفاده می کنند.

امروز، مثل اینکه، ویکتور یوشنکو، رئیس جمهور اوکرائین، تلاش می کند چماق گاز را از دست دیمیتری مدوداف برباید و  با دزدیدن گاز آنها از خط لوله ترانزیت گاز، روسیه را به کاهش و یا حتی قطع صدور گاز متهم نموده و همه اروپا را تهدید کند. دقیقا همان طور که او، اسلحه و مربی در اختیار ساآکاشویلی گذاشت ولی، روسیه را به تجاوز نظامی برعلیه اوستیای جنوبی متهم ساخت. و البته اروپا هم به وی باور کرد، که تا کنون از جلب ساآکاشویلی و اربابان آمریکائی، اسرائیلی و اوکرائینی وی باتهام جنایت علیه بشریت و بخاطر جنایات جنگی در اوستیای جنوبی به دادگاه بین المللی، طفره می رود.

هدف دیگر ویکتور یوشنکو و اربابان ماورای بحار وی از براه انداختن هیاهوی گاز، انحراف اذهان و توجه جامعه اروپا از تجاوز خونین اسرائیل به مردم فلسطین، درست در زمانیکه رهبران صهیونیست اسرائیل سعی می کنند با متدهای فاشیستی نظم دلخواه خود را در باریکه غزّه بر قرار سازند، می باشد.

و بالاخره، با سعی در جهت ایجاد بدبینی بین خلقهای روسیه و اوکرائین، می خواهد مانع دیگری در راه اتحاد خلقهای برادر اسلاو در یک دولت واحد، ایجاد نماید. یوشنکو با دزدیدن گاز، مردم مناطق شرقی اوکرائین را که از آمادگی بیشتری برای اتحاد با خلقهای ما برخوردار است، به آغوش سرما رها می کند. یوشنکو با دزدیدن و پرکردن گاز روسیه در مخازن زیر زمینی، در پی فرصت مناسبی است تا، آن را به قیمت بسیار گزافی بفروشد. بهترین زمان برای وی، درهم ریختن اقتصاد اوکرائین، انتخابات ریاست جمهوری در سال ٢۰۰٩ و زمان پذیرفته شدن به عضویت ناتو می باشد. امّا، یوشنکو بازی را باخته است. زیرا، سرما اروپائیان را مجبور خواهد ساخت تا، مقصر و سازمانگر واقعی شانتاژ گازی را بشناسند.

البته، ما کمونیستها و افسران شوروی می دانیم، تا زمانیکه اختیار منابع و ذخایر طبیعی در دست اشخاص است، تا زمانیکه حاکمیت برای خدمت به دزدان کمر همت بسته است، جنگ نفت و گاز پایان نخواهد یافت. بی دلیل نیست که حزب کمونیست روسیه، برقراری حاکمیت مردمی، اعاده ثروتهای مسروقه به مردم و بازسازی دولت اتحاد شوروی را در صدر خواستهای خود قرار داده است.

منبع: سایت اینترنتی حزب کمونیست روسیه(www.cprf.ru)، ۷/۱/٢۰۰٩


January 11th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی